*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 18 juni 2010

West Highland Way - dag 4


Vandringens fjärde dag längst West Highland Way. Solen lyste från en klar himmel och det här visade sig att bli vandringens varmaste dag. Här gällde det att skydda mot såväl sol som knott.

Section: Inverarnan - Tyndrum
Distance: 21km


De första sex kilometrarna vandrar man längst River Falloch, ett härligt vattendrag som med sitt porlande ger hela en lugn och lantlig stämning. Väl vid Carmyle Cottage var det dags att akta huvudet, man korsade under järnvägen. Och det är en absolut rekommendation att man bara korsar järnvägen på tillåtet sätt, annars kan man få böter på hela 1.000£.


River Falloch.

Väl på den västra sidan av såväl River Falloch, järnvägen samt väg A82(T) så lämnade man det mysiga landskapet nere i dalen. West Highland Way tar en upp längst kanten på ett av bergen. Här stöter jag åter igen ihop med två bekanta från tidigare dagar.

Steve and Kay.

De som inte bar med sig egen lunch skulle kunna ha lämnat leden och gått någon kilometer fram till byn Crianlarich. Men jag hade valt att köpa packed lunch. Naturen åter bytte skepnad då man klev in i en skog, då valde jag att slå mig ner i skuggan under lövträd med ljudet av rinnande vatten.

Packed lunch. Not healthy food.

Förutom ett vitt bröd, en yoghurt, en frukt och en tetra dryck så innehöll alltså den packade maten en hel del godis. Jag räknade efter (då det tydligt är märkt på produkter i UK) och insåg att chips, snickers, tabletterna (mint) och Nutri-Grain baren tillsammans utgör ca 40% av den totala mängden kalorier som man förbrukar en vanlig dag. Visst, jag rör på mig och spenderar energi men kroppen blir inte alls mätt på dessa produkter.

Åter igen passerar jag Kay och Steve för att komma ut ur skogen. När jag närmar mig Kirkton Farm så hittar jag en intressant skylt. Ovan kan ni nu jämföra skylt och verklighet. Väl vid det lilla samhället Auchtertyre så kom jag ikapp Ian och Amanda, de satt i skuggan utanför den lilla butiken och vilade. Här köpte jag mig en flaska kallt vatten - det behövdes verkligen.

Man ska absolut inte underskatta mängden vatten man måste dricka, speciellt om det är varmt. Jag kan absolut rekommendera att man alltid fyller på sin vattenflaska så snart man passerar en plats där det är möjligt.

Väl i Tyndrum så bor jag på Tyndrum Lodge Hotel, kvalitén var kanske inte den bästa. Visst var det dusch på rummet, men som så ofta i Skottland är kvalitén dålig. Det är nästan inget tryck i ledningen och varmvattnet är inte så varmt.

I samhället finns det en hel del bra butiker. Det här är ett riktigt bra ställe att ta en extra vilodag på; flera pubar, butiker med mat, presenter och whisky. De har även en riktigt fin butik för kläder och utrustning vid vandring. I denna butik köpte jag en vandringsstav för 25£, man kunde ha fått två för 40£. Mina knän sa nu att det var dags att få stöd för den fortsatta vandringen. Tänk dock på att butikerna kan stänga så tidigt som 17:00. Så om man kommer in sent på eftermiddagen så är det viktigt att man går och tittar direkt och inte lägger sig och vilar på rummet först. Det finns också ett turistcenter på orten.

På vägen tillbaka från butiken springer jag på Kay och Steve som sitter i solen utanför hotellet. De bjuder mig på en öl i solen. Nu sitter vi och pratar en hel del, jag får reda på att hon är ett år äldre än mig och han är fem år äldre. Det blir mest att jag och Kay pratar, hon är väldigt öppen och pratar mycket. Vi skiljs åt och jag väljer att äta middag på hotellet - lasagne med grönsaker och mineralvatten. Och till efterrätt äppelpaj med glass och grädde.

Inlägget har redigerats: 2012.01.21
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7],

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...